Pages

14.1.13

Sinopsis Penuh Setia Hujung Nyawa..

Assalamualaikum..

Ye ada orang ni, sibuk tapi sempat je buka Fb & blog sekejap2 untuk ikuti perkembangan kawan2..
Sebab ramai yang google cari pasal Cerita Setia Hujung Nyawa ni, ni dia sinopsis penuh, perkongsian dari FB adik ipar hihi

gambar dari FB setia hujung nyawa

Setia Hujung Nyawa

Pengantin perempuan lari? Inilah takdir yang telah menemukan jodoh antara Ersalina Imani dan Zain Hakimi. Ersalina sangat cantik, matang, berbudi bahasa, kira cukup pakej walaupun baru umur 18 tahun.Zain Hakimi panasaran tatkala tunangannya Sofea melarikan diri ke luar Negara disaat majlis perkahwinan mereka bakal berlangsung. Datin Adibah iaitu mummy Zain sedaya upaya mencari pengganti kepada menantu tidak jadinya. Zain hanya menurut untuk menjaga maruah keluarga. Seseorang perlu menggantikan tempat Sofea demi maruah keluarga.

Datin Adibah kalut mencari bakal menantu bidan terjunnya. Kala terpandang Ersalina Imani, hatinya terus terpaut. Gadis itu segera dilamar. Haliza iaitu mama Ersalina dan Datin Adibah merupakan rakan berpersatuan. Bagai orang menggantuk yang disorongkan bantal, Haliza menerima lamaran untuk anak gadisnya atas sebab tertentu.

Satu rahsia besar cuba disembunyikan oleh Haliza yang melibatkan maruah keluarga. Ersalina telah pengsan di rumah dan disahkan hamil. Hancur hati seorang ibu apabila maruah diri seorang anak yang dikasihinya tergadai hanya kerana nafsu remaja. Dr. Sofea iaitu Dr peribadi keluarga Haliza telah diminta merahsiakan perkara ini dari Ersalina dan semua orang.

Demi menyelamatkan maruah keluarga, Haliza telah menerima lamaran Datin Adibah. Ersalina terpaksa rela untuk menjaga hati mamanya sekaligus menebus dosa hitamnya.

Sebelum majlis kahwin, Ersalina dengan tak sengaja telah terlanggar Zain di shopping complex dan kedua-dua mereka saling berpandangan. Setelah sah bergelar suami isteri, Zain amat terkejut melihat gadis yg berjaya mencuit hatinya di shopping complex adalah isterinya

Zain cuba menyemai cinta untuk si isteri. Apatah lagi Ersalina terlalu baik melayaninya. Lalu, kasihnya melimpah di hati. Kala berhasrat menyambut cinta Ersalina, perkara aib yg disembunyikan oleh Haliza terbongkar bila Ersalina jatuh dan keguguran. Zain terkesima bilamana mendengar ersalina disahkan keguguran padahal zain tidak pernah ‘menyentuh ‘ isterinya.

Ersalina terkejut kerana tidak mengetahui situasi dirinya yang hamil. Kini barulah dia tahu tujuan mamanya mahu mengahwinkannya dengan zain. Zain, Ersalina, Haliza dan Dr. Sofea cuba sembunyikan rahsia besar ni. Hubungan zain dan ersalina dingin beku selepas kejadian tersebut, Zain hanya berlakon baik dengan Ersalina di depan ibubapa mereka. Di belakang, Ersalina di maki, diherdik dan dilayan seperti orang gaji. Semuanya dibuat atas rasa kecewa dengan penipuan yang dialami. Kerana baginya keluarga ersalina menabur budi apabila menggantikan ersalina untuk majlis tersebut namun rupanya menjadikan dia kambing hitam atas perbuatan ersalina.

Ersalina merelakan kemarahan dan amukan Zain. Bibirnya tetap tersenyum biarpun hati luka dilapah. Sewajarnya hukuman ini diterima kerana memang dia bersalah. Walau dicaci dan dihina ersalina tetap melayan zain dengan penuh kasih sayang kerana baginya disitulah syurganya. Tekadnya untuk setia pada Zain takkan dicalar walau apa pun yang terjadi. Dia ingin setia hingga ke hujung nyawa. Ersalina bertahan dan sabar kerana cintakan hubungan mereka.

Kuasa Tuhan siapa yang tahu. Selepas cuti bulan madu di Bali, hubungan yang hampir musnah akhirnya menemui kebahagian apabila zain berjaya mengusir bayangan hitam ersalina dan menerimanya dengan hati yang terbuka. Zain dapat terima Ersalina sebagai isterinya.

Sekali lagi cinta mereka diuji apabila zain kemalangan dan disahkan koma. Terasa gelap gelita hidup ersalina bila zain tidak sedarkan diri selama sebulan. Ersalina bagaikan orang gila tapi mulai berubah bila dia disahkan hamil anak Zain. Berita kehamilannya mengembirakan semua ahli keluraga namun sahabat zain, hady mempunyai rasa kurang percaya kerana selama ini perhubungan mereka agak dingin. Hady merasakan sekali lagi Zain ditipu oleh Ersalina. Perbualan Hady dan Ersalina tentang Ersalina yg bukan dara sebelum kahwin telah didengar oleh Datin adibah.

Tatkala rahsia hitam Ersalina terbongkar, Datin adibah bertindak menghalang ersalina daripada berjumpa zain. Rapuh hatinya apabila terpaksa berpisah dengan suaminya. Zain akhirnya sedar dari koma dan datin adibah berkeras supaya mereka berpisah. Datin Adibah minta Zain ceraikan Ersalina kerana rasakan keluarga Haliza menipu anak mereka.

Datin adibah berusaha menjodohkan anaknya dengan Erniza anak rakannya tetapi zain tetap mencintai isterinya. Ersalina dan Zain amat tertekan dan sering berjumpa secara sembunyi.

“lina janji ,setia ini hanya untuk abang. Selagi ikatan ini ada, lina hanya untuk abang” –ersalina

"Tapi abang memang dah tekad, biarpun tanpa cinta abang terima pilihan keluarga. Inilah cinta abang. Abang mula menyayangi lina tanpa sempadan, tanpa syarat” –zain hakimi

“perempuan yang baik, untuk lelaki yang baik dan begitulah sebaliknya” rupanya zain juga pernah mencemari mahkota perempuan lain ketika remaja dan ini diketahui datin adibah apabila zain tersempak dengan perempuan tersebut. Ini membuka mata hatinya dan menerima ersalina sebagai menantunya. Cinta ersalina dan zain kembali bertaut dan direstui oleh kedua belah keluarga.


Sekian hihi..Dah tertengok kena tengok habis la jawabnya


20 comments

January 14, 2013 at 3:49 PM

Kesudahan yang menggembirakan - seperti kebanyakan drama/novel melayu yang lain. :)

January 14, 2013 at 4:10 PM

tak tengok. makanya tak terjebak la. hehehe...

January 14, 2013 at 4:59 PM

ooo.. gitu.. terima kasihler bagi sinopsisni.. tapi camnerler dia tak tau dia mengandungkan..

January 15, 2013 at 9:25 AM

akak follow gak cite ni tapi kan...sian kat ersalina tu kan....zain tu poyooo sangat tau..ha ha ha

January 15, 2013 at 10:07 AM

memang kakD dok tngk pun...tak miss lg la...tq for the sinopsis...

January 15, 2013 at 1:14 PM

salam kak..
hihi..cerita ni mak cma sukeee sgt..sedih katenye.. :)

January 15, 2013 at 1:14 PM

salam kak..
hihi..cerita ni mak cma sukeee sgt..sedih katenye.. :)

January 16, 2013 at 4:10 PM

tak ikut sangat cerita ni .. tp sekali sekala layan juga.. ^_~

January 17, 2013 at 12:32 AM

assalam
akak suka tgk cerita ni, ooo kisahnya begitu
ingatkan nk cari novel utk ketahui cerita lanjut memandangkan masa siaran kurang sesuai he he kadang2 terlepas jg..
tq ye sharing...selamat berkenalan dan follow jg

January 18, 2013 at 11:32 AM

camni rupanya ending dia.. tak sabar nak tgok diorang baik semula..huhu

January 18, 2013 at 3:04 PM

kalau sad ending cam xpuas hati pulak tgk cerita kan kak cik hihi

January 18, 2013 at 3:05 PM

xtgk ok la kak, dah mula tgk cam berhantu lak mesti nak tgk sampai habis hehe

January 18, 2013 at 3:05 PM

sama2, tah la xde simtom2 mengandung kot hihi

January 18, 2013 at 3:07 PM

ego seorang lelaki kak tapi kan kalau kita pun xdpt terima hakikat juga kot

January 18, 2013 at 3:07 PM

layan je la kan kakD hihi

January 18, 2013 at 3:09 PM

wslm, mak je ke suka, cma? hihihi

January 18, 2013 at 3:10 PM

best juga cerita ni, layan sambil duk suap nasi anak petang2 hihi

January 18, 2013 at 3:12 PM

wslm, lebih kurang gitu kot, qema pun copypaste dari FB adik ipar ni..

salam kenal, qema dah singgah komen & follow blog akak juga, TQ:)

January 18, 2013 at 3:13 PM

diorang dah baik semula tu dekat2 cerita nak habis la gamaknya hihi

January 18, 2013 at 5:42 PM

toi awk sya mrh btol dgn kwan zain to ,. ergg gram btol lah ,.

Post a Comment

Sudi-sudilah klik ye..terima kasih