Pages

8.11.11

Pertama kali bakar lemang sendiri di perantauan

Wah tajuk cam duk kat luar negara lak kan..

Sebenarnya raya haji tahun ni ku tak balik kampung, jiran sebelah rumah ajak buat lemang kongsi ramai-ramai. Aku yang tak berapa gemar makan lemang ni pun terus setuju je memandangkan tak pernah buat & bakar lemang sendiri bila beraya di perantauan ni.

Tengah isi pulut lam buluh

kaum perempuan yang buat semunya

Biasa kat kampung, ku tunggu makan yang dah siap je, ni dari isi pulut, buat unggun api & bakar sampai masak ku buat sendiri dengan kaum perempuan, kaum lelaki cuma cari kayu, buluh dan pergi jenguk sekali sekala. Suami ku pula amik tugas jaga ammar sambil pergi cari barang2 nak buat rendang.

Lemang tengah dibakar..siap ada nama tuh sebab yang tu group lain tumpang bkr gak

Seronok. Terasa juga kemeriahan raya. Baru ku tahu lama & susah gak nak tunggu sampai lemang masak, nak kawal api lagi. Memang berbaloi la jual mahal kan.Berpeluh badan panas muka nak tunggu lemang masak ni hehe.

Bila dah dekat2 nak masak, bungkus kat atas untuk keseragaman masak, baru ku tahu ni

suami & ammar datang buat lawatan tapak hehe
kakak kat atas ni la ketua buat lemang ni, dari awal sampai akhir dia yang monitor

Bila dah masak, wah puas hati...sedap & lemak. dan amat kagum dengan kakak yang buat tu,  hari ni masuk 4hari lemang kat luar xbasi lagi.nanti nak tanya la apa petua. Eh biasa berapa hari leh tahan ek bila lemang kat luar & tanpa dipanaskan langsung?

Belah

potong

hidang & ngap hehe

Tu cerita pasal lemang, pekena ngan rendang..Alhamdulillah raya tahun ni banyak dapat rezeki daging, perut, kaki & tulang lembu serta kepala lembu..nanti ku cerita lain entri pasal lauk nih. puassss hati dapat makan air asam perut banyak sangat..

27 comments

November 8, 2011 at 4:18 PM

kalau aku, tau mkn je la...kehkeh...

November 8, 2011 at 4:23 PM

@wahida ekeke makan tahun gak la kak nak buat lagi..jenuh nak tunggu masak.

November 8, 2011 at 4:29 PM

kagum oh
hehee kalo akak tukang kipas2 pn blom tentu aku pandai
hahaa

November 8, 2011 at 4:35 PM

tak pernah lagi buat lemang sendiri...selalunya tolong mak munna masukkan beras pulut dlm buluh je...

November 8, 2011 at 4:52 PM

@syanasaid kak rasa gagah perkasa jap buat lemang ni, angkat kayu bagai hehe

November 8, 2011 at 4:53 PM

@munna sama la kak, ni pertama kali buat sendiri tu pun dimonitor yang dah terer la :)

November 8, 2011 at 5:01 PM

dah pandai buat lemang & bakar lemang ye... sedap tu makan panas-panas dengan rendang atau serunding....

November 8, 2011 at 5:18 PM

SALAM,
KALAU MASIH ADA LAGI, PANGGIL KAMI. GUARANTEE HABIS TAPI RENDANG MESTI ADA

November 8, 2011 at 5:20 PM

@AmieHasil tunjuk ajar senior gak ni kak..makan ngan rendang.

November 8, 2011 at 5:21 PM

@luahfikiran wslm, ada lagi sebatang kat rumah tu dato tapi rendang dah habis la.

November 8, 2011 at 5:24 PM

baru nak tanya awat ditutup kat ataih lemah tu..

akak pun pernah masak sekali lemang nieH

panas dia nau zubillah
pastu...
yang best
abah berhenti jaga lemang sat
nak gi solat
anak2 dengan gigih jaga
pstu bila abah dah siap solat
dia tgk lemang dia dah habis terbakor dek anak2 dia yang tak reti jaga..ha ha ha

lepas tu dah tak buat2 dah....

November 8, 2011 at 5:27 PM

seronoknya dapat pengalaman membakar lemang...bila la turn kami pulak..hahaha..

November 8, 2011 at 5:30 PM

uishh dikk pengalaman membakar lemang nie memang seronok kan ... manis semanis lemang yg kita buat
akak memang suke sbb rasa mcm raya tuu lebih best kalau ada xtiviti macam nie kan ,... kita leh rasa lemak manis dia :)

November 9, 2011 at 9:18 AM

boleh dikata tiap kali raya kt umah mak mertua mesti buat. sal ambik part isi daun n masukkan beras. part bakar org lelaki pulak.

November 9, 2011 at 10:20 AM

mak ai banyaknya , amy suka masukkan borehnya je , kalau bakar memang minta di kecualikan hehe...

November 9, 2011 at 10:26 AM

pernah bakar lemang dulu2
lengoh weh..

November 9, 2011 at 12:25 PM

@AdanyaKauUntukku ye kak, panas kan..berbaloi org jual mahal tu..

November 9, 2011 at 12:26 PM

@Rai kebetulan jiran ajak, join la kak bila lagi nak merasa pengalaman camni kan:)

November 9, 2011 at 12:26 PM

@iedaseronok kak walaupun qema xmkn sgt lemang ni:)

November 9, 2011 at 12:27 PM

@nurbeena org lelaki cuci tgn ritu, kaum perempuan yg duk bakar sampai masak hehe

November 9, 2011 at 12:27 PM

@Amy Syaquena pengalaman ni dari isi beras sampai la bakar hingga masak kita buat hehe

November 9, 2011 at 12:28 PM

@cheqna mmg bercinta la nak buat lagi ni tapi akak senior tu bakar lagi malam tadi..rajin benor dia hehe

November 9, 2011 at 1:31 PM

wah..ade grewang buat lomang ea..?
best2..
cma sampai la ni x reti nk bako lemang,mesti keras pulut tu..

November 9, 2011 at 1:52 PM

eemm..kakD pun tau mkn ja....

November 9, 2011 at 5:06 PM

wah! dah pandai buat lemang ya qema,

kalau kak yus tahu makan aje...ekekek

November 10, 2011 at 9:32 AM

wah.. bagusnya buat lemang sendiri.. best pengalaman tu.. akak cuma tahu beli dan makan saja.. he..he..

November 13, 2011 at 1:33 PM

teringin nak ada pengalaman bakar lemang mcmn..

Post a Comment

Sudi-sudilah klik ye..terima kasih