Pages

5.8.11

Resepi Ramadhan- Kuih Puteri Mandi @ Kepek Idung

Seperti yang dijanji, kuletak resepi kuih puteri mandi aka kuih kepek idung  versi turun temurun mek aku ni tapi rasa tak tau la sedap ke tak di tekak korang, cuba dulu baru tahu kan..

Senang je, kalau rumit memang ku tak buat punya hihi..

Bahan-bahan untuk doh
Tepung pulut ikut suka banyak mana
Sedikit garam
Air
Pewarna

Bahan-bahan untuk penyedap rasa
Kelapa
Nise @ gula melaka secukupnya
Sehelai daun pandan untuk keharuman bau

Cara-caranya
Mula-mula letakkan sikit garam dalam bekas, larutkan bersama sedikit air, pastu letak tepung pulut dan pewarna..uli hingga jadi doh

Pastu mula gentel..apa2 bentuk pun takpe, tapi kalau bentuk asal puteri mandi camni la kot, ku panggil kepek idung sebab ala2 hidung peyek kan hihi



Ada dua warna sebenarnya ni tapi hijau pandan tak menyerlah mana, ingat nak buat warna merah & putih air rose pulak habis.

Sambil-sambil anda tengah mengetel tu, masak air lam periuk bersama sehelai pandan, biarkan mengelegak. Lepas tu masukkan puteri2 mandi yang dah anda getel tu lam periuk, dah timbul, toskan.
Gini la rupanya.

kubuat warna hijau pandan & warna putih natural

Okey untuk kelapa tu, panaskan kuali, letak air dan gula melaka, bila dah hancur masukkan kelapa & sehelai pandan, kacau2 .


dah masak gaulkan bersama doh yang anda toskan tadi..tadaa siap


KUIH PUTERI MANDI @ KUIH KEPEK IDUNG

senang kan..cuba lah.

Resepi  KUIH BUTIR NANGKA sini.

31 comments

August 5, 2011 at 4:48 PM

akak buat ke nie?? first time farah tgk kuih nie.. mcm sedap pon ada juga..=)

August 5, 2011 at 4:50 PM

sy buat cmtu gak tp buat bubur cam bubur cha cha tu..

August 5, 2011 at 5:04 PM

terliur...

dulu mak akak selalu buat nieH...saya sangat sedih..sbb malas buat..ha ha ha

August 5, 2011 at 5:05 PM

sangat sedap......

August 5, 2011 at 9:21 PM

alahai .. teringat zaman anak dara dulu. pakat dok buat kueh ni adek beradik. seronok.

August 5, 2011 at 9:29 PM

selamat berpuasa Qema.. akak nak buat kuih tp stok kelapa kering dah abis...nak kena menyoping dulu la baru bole buat kuih2x..huhu.. sedapnya kuih kepek hidung Qema tu..terbayang2x plak..;-)

August 6, 2011 at 8:40 AM

@nur farahin binti sulaiman Ye farah, akak buat sdiri la ni hihi xkan xprnah buat ngada nak bagi resepi kehkeh..cuba lah farah, sedap juga tapi xtau la kat tekak orang camana rasanya kan.

August 6, 2011 at 8:41 AM

@Fitri Senin ye bubur chacha cam resepi kuih butir nangka tu kalau ikut cara qema la.

August 6, 2011 at 8:42 AM

@AdanyaKauUntukku haha buat la kak, getel ngan aliyah mesti dia suka:)

August 6, 2011 at 8:42 AM

@cheqna Belah2 kita femes kuih2 gini bila bln posa kan cheqna?

August 6, 2011 at 8:43 AM

@kakchik@ella ye kakchik dulu buat ramai2 sekarang ni duk hadap sorang2 je la huhu

August 6, 2011 at 8:44 AM

@Umieye la kak katsana bukan senang nak dapat stok kelapa cam sini kan...tapi xpe la kak umi blh buat kek sedap & gebu hihi

August 6, 2011 at 10:05 AM

dik qema,

first time akak nengok kueh ni..mesti sedapkan berintikan kelapa dgn gula melaka..gotong-royong dgn anak-anak best ni

August 6, 2011 at 12:47 PM

wow..cam menarik..nnti nk cuba jigak al..
nyum2..
berseni sungguh tgn akak..:)

August 7, 2011 at 1:45 PM

emmmm.......yummyyy....

August 8, 2011 at 9:58 AM

rajinnye kamo
akak tahun ni malas
last yr rajin..hahaa

August 8, 2011 at 12:08 PM

huwaaa!! mana nak carik ni? kat PARAM tak nampak pun...huhu

kuih kepek idung? ekekekek...

August 8, 2011 at 1:08 PM

@anitaare sedap kak bagi tekak qema la hihi..buat ngan anak2 best juga, cpt sikit siapnya.

August 8, 2011 at 1:08 PM

@♥cmª shIemª♥ Berseni apanya, dah dari kecik duk getel benda ni ngan mek hehe

August 8, 2011 at 1:09 PM

@LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ Kak D pernah try ke kuih ni? sesetengah bazaar ada jual ni.

August 8, 2011 at 1:10 PM

@syanasaid ni time rajin je kak dah teringin nak mkn xde jual buat je la sikit.:)

August 8, 2011 at 1:10 PM

@wahida weh kak, jarang de jual menda ni, org mls nak getel kot hihi

August 8, 2011 at 1:50 PM

oh ini kepek idung .. akak biasa panggil puteri mandi .. tapi yg puteri mandi tuu ada kuah kan :)


sedapnyaaaaaaaaaaaa dikk kalaulah akak pandai buat nie :)

August 8, 2011 at 3:07 PM

demo,

kawe suko benar kuih ni tahu

bazar payoh nok buleh kuih ni

nok mitok mok kawe buak la

uuu daknyo!!!

August 8, 2011 at 3:09 PM

akak tak pernah makan kuih ni.. nmpak sedap sgt.. resepi pun mudah.. boleh cuba ni..

August 9, 2011 at 2:49 PM

1st itme tgk kuih ni...nampak menarik..
nnti nak try la...

salam knal qema..dah folo sni..jom singgah..

August 10, 2011 at 9:26 AM

@iedaTah la kak, saya panggil kepek idung je, tapi kat google pgl puteri mandi emmmmm..buat la kak, senang je ni, getel ngan anak-anak mesti suka:)

August 10, 2011 at 9:27 AM

@NM02Ho la sedap kue ni kea..demo buat la tapi kalau mok dekat cam demo best la kea hikhik

August 10, 2011 at 9:28 AM

@Hanis Azla senang je kak, cuma bab getel tu je yang ambil masa sikit, cubalah:)

August 10, 2011 at 9:28 AM

@mama tims ye ke..xpe2 cuba buat & rasa..kalau ikut tekak qema mmg sedap la hihi

August 10, 2011 at 9:29 AM

@mama tims eh lupa salam knl ye mama tim terima kasih singgah sini, qema terjah blog mamatim sekarang juga:)

Post a Comment

Sudi-sudilah klik ye..terima kasih